ما وفاطمه (س)

ما و فاطمه (عليهاالسلام)

 

باور ما اين است كه در عرصه جهان چهره فاطمه عليهاالسلام محجوب است، نه تنها در جوامع منهاي اسلام، بلكه در جامعه اسلامي، واي واي كه چه مي‏گويد حتي در جامعه شيعي ما، بيش از چهارده قرن از تاريخ حيات و ممات فاطمه عليهاالسلام مي‏گذرد، با اين همه آثار و نوشته‏ها در ‌شان و موقعيت ايشان به اين همه بحث و سخنراني و مرثيه‎سرائي درباره او، هنوز تصويري درست از چهره حيات فاطمه عليهاالسلام در اذهان وجود ندارد. آنچه كه دوستدارانش در اذهان دارند شبح‏هائي نامفهوم و مبهم از فاطمه عليهاالسلام است و نه چيزي بيشتر.

او حتي در ميان طرفدارانش نيز غريب و ناشناخته است به گفته محقق، چهره‏اي است كه در پشت مدح و ثنا و گريه دوستان محجوب مانده و فرصتي نيافته‏اند كه از حركات و سكنات رفتار و مواضع او سر درآورند. بحث‎ها اغلب در مورد مصيبت‏هاي وارده بر فاطمه عليهاالسلام دور مي‏زند، و كمتر از حقايق و جهات زندگي او.

اين واقعاً جاي تأسف است كه با وجود اين همه مجالس و فاطميه‏ها و عزاداري‏ها تلاش گويندگان و سرايندگان متوجه برانگيختن عواطف و گريستن و گرياندن باشد. اين خواسته‏اي معقول براي همه دوستداران فاطمه عليهاالسلام است كه بدانند براي چگونه فردي گريه مي‏كنند و فاطمه عليهاالسلام براي بشريت چه ره‎آورد ارزنده‏اي داشت كه اينك براي فقدانش آن همه اشك بريزيم. از خداوند براي وصول به چنين هدف تمناي توفقي و براي تلاشگران در اين راه دعا مي‏كنيم.

نوع شناخت‏ها از فاطمه عليهاالسلام

- دوستدارانش او را زني مظلومه و معصومه مي‏شناسند، كه البته فاطمه عليهاالسلام چنين بود.

- از گريه‏هاي ممتد و طولاني او پس از مرگ پدرش خبر دارند كه البته او را گريه‏اي بسيار بود.

- و از ناشناخته بودن قبر او سخن دارند كه البته قبرش هنوز شناخته شده و معلوم نيست.

ولي از اين نكته غافلند آن چه را كه بيشتر سازنده شناخت رمز و راز مظلومه و مغضوبه بودن است، شناخت علل گريه‏هاي ممتد و طولاني اوست و دريافت راز مخفي بودن قبر اوست. از مبارزات فاطمه عليهاالسلام، از حق‏طلبي‏هاي او از مشي سياسي و اقتصادي او، از حيات احساسي و تعقلي او، از مقام معاونت او در رابطه با علي (عليه‌السلام)، از شيوه كيفيت تربيت فرزندش، از خانه‏داري او، از همت و پشتكار او، از بي‏ترسي و بي واهمگي او، از فرياد اعتراضش عليه ستمگري‏ها، تجاوزها و ناحقي‏ها، از تلاش او در هدايت زنان و … كمتر سخن به ميان مي‏آيد. در حالي كه زمان ما به آگاهي از اين مسائل بيشتر نياز دارند تا به مسائل ديگر.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.